Bij Joor Solutions kunnen cliënten terecht voor behandeling of diagnostisch onderzoek in de Basis GGZ of de Specialistische GGZ. De werkwijze bij Joor Solutions bestaat uit vier fasen. Dit zijn de aanmeldfase, de intakefase, de behandelfase en de afsluitfase.
I Aanmeldfase
Aanmelden voor een intake kan via het contactformulier of telefonisch via 06-4424 2339. U wordt dan uitgenodigd voor een intakegesprek. Om in aanmerking te komen voor vergoeding van de psychologische zorg dient u over een verwijsbrief van de huisarts te beschikken. Voorwaarden voor de verwijsbrief kunt u vinden onder tarieven. Met de verwijzer kan, na toestemming van u, overlegd worden over uw aanmelding.
II Intakefase
De intakefase bestaat uit 1 a 2 intakegesprekken. De intakegesprekken duren 45 minuten tot 1 uur. In de intakefase worden uw klachten en hulpvragen besproken. Tijdens het intakegesprek wordt er gekeken of uw klachten en hulpvragen binnen de Basis GGZ of de Specialistische GGZ vallen. Klachten die behandeld worden in de Basis GGZ zijn doorgaans enkelvoudig en meer kortdurend van aard. Complexe en langdurige klachten worden doorgaans in de Specialistische GGZ behandeld.
Om een beter beeld te krijgen van de achtergrond van uw klachten kan het voorkomen dat er psychologisch onderzoek plaatsvindt. In deze situatie wordt dit met u besproken. Ook kan het voorkomen dat er contact wordt opgenomen met de verwijzer. Dit gaat altijd in overleg en gebeurt alleen met uw toestemming.
Na de intakefase wordt duidelijk of u bij Joor Solutions in behandeling kunt komen of dat het beter is om u door te verwijzen naar een andere vorm van (gespecialiseerde) GGZ. Hierover zal ik uw huisarts informeren.
III Behandelfase
Als u bij Joor Solutions kan worden behandeld, wordt er gekeken welke behandeling het beste bij uw vragen aansluit. Vervolgens wordt er een behandelplan opgesteld. Joor Solutions werkt volgens de GGZ-richtlijnen. De behandelingen zijn evidence based (zie behandelingen). Als het voor de behandeling van belang is kunnen partners, familieleden of andere naastbetrokkenen worden betrokken. Dit gebeurt altijd in samenspraak met de u.
In het behandelplan worden samen doelen geformuleerd waar u binnen de behandeling aan wilt werken. Tijdens de behandeling wordt er regelmatig samen geëvalueerd. Evalueren gebeurt onder meer aan de hand van ROM.
ROM staat voor Routine Outcome Monitoring en is het meten van de resultaten van de behandeling aan de hand van vragenlijsten. Deze vragenlijsten kunt u via het internet invullen.
IV Afsluitfase
In de afsluitfase wordt de behandeling afgerond. Aan het einde van het behandeltraject wordt er samen geëvalueerd over het behandelresultaat en de mate van tevredenheid over de behandelaar en de praktijk. Op de website van Zorgkaart Nederland (het onafhankelijke kwaliteitsplatform voor de zorg) kun u uw mening kwijt.
Daarnaast kunnen cliënten in het gastenboek op deze website, in hun eigen bewoordingen, hun ervaringen achterlaten. Na afronding van de behandeling wordt, na toestemming van u, uw huisarts schriftelijk op de hoogte gebracht van het behandelresultaat.
Wachttijden
Momenteel heeft Joor Solutions 3 maanden wachttijd (zowel voor de Basis GGZ als voor de Specialistische GGZ (november 2024). Een behandeltraject kan direct of binnen 1 a 2 weken na afronding van het intaketraject starten.
‘Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met ons, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt, en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraar gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).’.
Samenwerking
Joor Solutions heeft praktijkruimte in het pand Burg (eerste verdieping). Binnen Burg. zijn diverse hulpverleners gevestigd waaronder een fysiotherapiepraktijk, een diëtiste, kindertherapeuten, mensendieck therapeut, logopedie en nog veel meer. Joor Solutions heeft korte lijnen met bovengenoemde hulpverleners en er kan worden samengewerkt. Joor Solutions werkt samen met diverse huisartsen in de regio. Met de huisartsen en POH-GGZ van huisartsenpraktijk ’t Sant in Santpoort-Noord vindt overleg, consultatie en afstemming plaats. Informatie over cliënten wordt alleen gedeeld na toestemming van de cliënt en dient in het belang van de behandeling te staan. Daarnaast werkt Joor Solutions samen met praktijk Pamela Clifford, klinisch psycholoog in Haarlem. De samenwerking bestaat onder meer uit intercollegiale intervisie, consultatie en het verrichten van onderzoek en behandeling.
Kwaliteitsstatuut
Iedere ggz-instelling en vrijgevestigde ggz-praktijk is per 1 januari 2017 verplicht een kwaliteitsstatuut te hebben. In het statuut worden de werkprocessen van de instelling of praktijk beschreven.
Het kwaliteitsstatuut is een garantie dat de instelling of praktijk voldoet aan een aantal door de overheid vastgestelde minimale eisen. Het nieuwe kwaliteitsstatuut van Joor Solutions (2022) is door stichting Kwaliteit in Basis GGZ beoordeelt en goedgekeurd. Op de praktijklocatie in Santpoort-Noord is het kwaliteitsstatuut in te zien.
Joor Solutions werkt volgens kwaliteitsstandaarden www.ggzstandaarden.nl en richtlijnen www.trimbos.nl
Websites voor cliënten: www.wijzijnmind.nl www.omgaanmetdepressie.nl/zelfhulp
Beroepscode
Psychologen en psychotherapeuten dienen zich te houden aan de beroepscode. In de beroepscode staan de regels voor de uitvoering van zijn beroep in beschreven.
Joor Solutions werkt aan de hand van de beroepscode van de Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie.
Privacyverklaring en opt-outregeling
Klachtenregeling
Bent u niet tevreden over uw behandeling en wilt u, of kunt u dit niet meer met Joor Solutions bespreken? Bekijk dan de folder “Klachtenregeling NVGzP” en lees daarin meer informatie over hoe u een klacht kunt indienen.
AVG
Hier vindt u het privacystatement van Joor Solutions.